Wysokie Napięcie - Gry planszowe ekonomiczne - sklep Huble

Dlaczego zakupy w Huble?

Posiadam wszystkie gry widoczne na stronie. W przypadku pomyłki wybierzesz 2x droższą w tej samej cenie

Masz pewność, że zawartość paczki zostanie świetnie zapakowana

Zawsze wiesz, co się dzieje z Twoim zamówieniem

Kontakt

e-mail: admin@huble.pl

tel/SMS/WhatsApp: +48 733 852 900

(odpisuję sprawnie, 7 dni w tygodniu!)

Producenci
Artykuły i poradniki

Wysokie Napięcie

Wysokie Napiecie (9).jpg
Dostępność: Jest!
Wysyłka w: 1 dzień roboczy
Cena: 110,00 zł 110.00
zawiera 23% VAT, bez kosztów dostawy
Cena netto: 89,43 zł
bez 23% VAT i kosztów dostawy
ilość szt.
Zyskujesz 15 pkt [?]
dodaj do przechowalni

Opis

Co może Ci się spodobać w tej grze?

  • Posiada wszystko, co powinna mieć idealna gra ekonomiczna
  • Dużo myślenia i kombinowania - strategiczna głębia
  • Praktycznie wyeliminowana została losowość
  • Licytacja elektrowni i rynek surowców
  • Dwustronna plansza
  • Każda rozgrywka jest inna
  • Decyzje mają znaczenie

 

Co dla Ciebie mamy?

Grę o elektrowniach. Spokojnie, jest ciekawsza, niż brzmi na pierwszy rzut ucha. Ale zaraz… przecież elektrownie SĄ ciekawe!

Rozgrywka w Wysokim Napięciu przeznaczona jest dla dwóch do sześciu graczy, ale najlepiej sprawdza się przy czterech oraz pięciu. Jest to ekonomiczna gra planszowa, w której budujemy elektrownie, kupujemy surowce (te zużywamy do wyprodukowania prądu do zasilenia miast na mapie USA lub Niemiec) oraz rozwijamy sieć elektryczną. Rozgrywka trwa zwykle około dwóch godzin. Poprzez licytację elektrowni i rynek surowców gra w interesujący sposób wprowadza do rozgrywki prawa popytu i podaży. Aha! Wysokie Napięcie dostało w 2007 roku tytuł Gry Roku! Jej autorem jest Friedmann Friese - to ten projektant z manią na punkcie zieleni i litery F. Autor Fauny.

 

O co chodzi?

Zasady gry Wysokiego Napięcia mogą wydać się bardziej skomplikowane niż są w rzeczywistości.

Każdy z graczy ma za zadanie zaopatrzyć w energię jak największą liczbę miast. Ten, kto pierwszy zaopatrzy określoną z góry liczbę miast - wygrywa. Odbywa się to w następujący sposób.

Faza 1. Kolejność graczy.

Pierwszym graczem jest ten, kto zaopatruje w energię elektryczną najwięcej miast. W przypadku remisu jest to gracz z elektrownią o najwyższym numerze (widocznym na karcie elektrowni). W Wysokim Napięciu ma to znacznie dla rozgrywki, gdyż wpływa na przebieg kolejnych faz. Kolejność graczy może zmieniać się w każdej turze.

Faza 2. Licytacja elektrowni.

Zasady licytacji są podobne do Pokera. Decyzje podejmowane są zgodnie z kolejnością ustaloną w poprzedniej fazie. Aktywny gracz może wybrać elektrownie, która będzie licytowana i podać minimalną stawkę, którą jest w stanie zapłacić. Musi ona być większa równa numerowi na karcie. Kolejni gracze decydują, czy spasować, czy podbić. Licytacja trwa aż do zakupu przez gracza elektrowni. W sumie więc, przy grze czteroosobowej odbędą się cztery licytacje. No, chyba że któryś z graczy w ogóle nie będzie chciał licytować - wtedy jego pas obowiązuje do końca tej fazy.

Faza 3. Zakup surowców.

Tym razem zaczyna gracz ostatni. Za dostępne surowce (śmieci, uran, węgiel, olej <tak zostało przetłumaczone - powinna być pewnie “ropa” szczególnie, że znacznikami są czarne baryłki>) płaci się kwotę oznaczoną przez pola, na których stoją. Im więcej kupią pierwsi gracze, tym wyższa cena będzie obowiązywała ostatnich, gdyż ilość surowca jest z góry ustalona i wraz z jego wykupowaniem - jego cena rośnie.

Faza 4. Rozbudowa sieci

Znów - w odwrotnej kolejności. Gracze decydują, czy chcą rozbudować sieć. Każdy z nich płaci opłatę za domek (10, 15 lub 20 - zależy, który to domek w danym mieście) + opłatę za połączenie między miastami (wskazaną na mapie).

Faza 5. Biurokracja

W tej fazie gracze decydują ile chcą zużyć surowców i ile miast zaopatrzyć w prąd. Ich liczba decyduje o przychodzie, który uzyskają.

 

Uproszczony i skrócony opis tury (UiSOT):

Na początku decydujemy, jaka jest kolejność graczy. W tym przypadku dwie osoby mają domki w 4 miastach, jedna w 3 i jedna w 2. Z tych dwóch osób, które mają domki w 4 miastach pierwsza jest ta, która ma elektrownie o wyższym numerze. W tym wypadku Karolina ma elektrownię o numerze 16, a Oliwia - 12. Pierwsza jest więc Karolina.

Wybiera ona jedną z elektrowni na rynku. Wskazuję taką z numerem 20. Mówi, że kupi ją za 23. Oliwia podbija - 25. Marek i Andrzej pasują. Kolejka wraca do Karoliny, która również pasuje. Elektrownia zostaje sprzedana za 25 Oliwii. Kolejną licytację rozpoczyna znów Karolina, ale tym razem Oliwia w niej nie uczestniczy (kupiła już elektrownię)

Kiedy już wszystkie licytacje zostały rozegrane, Andrzej zyskuje pierwszeństwo w zakupie surowców. Decyduje się na zakup węgla. Sprawi to, że jego cena będzie wyższa dla pozostałych graczy, którzy też mają elektrownie węglowe. To samo dzieje się dla innych graczy, ale ceny dla nich będą już różne od tych, które miał Andrzej.

W kolejnej fazie znów rozpoczyna Andrzej i może połączyć linie swojej firmy z kolejnym miastem. Tak też robi. Płaci 10 (za pierwszy domek w mieście) + 10 za połączenie Dortmundu z posiadaną już Kolonią. Kolejni gracze wykonują te same czynności.

Na koniec Karolina decyduje, że wykorzysta tylko część swoich zasobów i nie zaopatrzy wszystkich posiadanych miast w prąd (tylko ona zna powody - tajemnica!). Zamiast 5, dostarcza energię do 4 miast i uzyskuje przychód w wysokości 54. To samo tyczy się pozostałych graczy.

Tak wygląda cała runda.

 

Zawartość pudełka:

  • 1 dwustronna plansza Niemcy/USA
  • 132 drewniane znaczniki stacji transformatorowych (domki)
  • 84 drewniane znaczniki surowców
  • pieniądze "Elektro"
  • 6 kart pomocniczych
  • 49 kart (w tym 42 karty elektrowni, karta "Etap 3" oraz 6 kart pomocniczych, w starszych wydaniach - 5 kart pomocniczych zamiast 6)
  • instrukcja

Instrukcję do gry pobrać można ze strony Lacerty: Wysokie Napięcie - Instrukcja PL.

Szczegóły

Możliwa liczba graczy 2 - 6
Zalecana liczba graczy 4
Wiek graczy 12+
Czas gry 120 minut
Wersja językowa polska
Instrukcja polska
Projektant Friedemann Friese
Waga ok. 1,3 kg
Pasujące koszulki 70 x 70 mm

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl